espati.lv

ŪDENS – PALĪGS pret sliktu garastāvokli un depresiju

ŪDENS – PALĪGS pret sliktu garastāvokli un depresiju

Autors: Dagnija Millere-Balandīna
Foto: bigstockphoto.com
2014. gada 11. novembris

>   Izdrukāt
>   Nosūtīt

Rudens depresija, ko mēdzam raksturot kā sezonālu kaiti ar nomāktu garastāvokli, apātiju, skumjām un nespēju koncentrēties, ir biežs viesis šajā tumšajā laikā. Ja nomāktība un depresija ir ieilgušas, protams, jādodas pie speciālista, bet – ja kaite ir sezonāla un bez medicīniska pamatojuma – nereti simptomi var būt saistīti ar nepietiekamu ūdens daudzumu organismā jeb vienkārši - nepietiekamu tā uzņemšanu ikdienā!

RUDENS NOMĀKTĪBA
Iestājoties tumšākam gadalaikam, mūsu garastāvoklis visai bieži pasliktinās – aktivizējas nomācošas domas, kas ietekmē arī miega un ikdienas pienākumu izpildes kvalitāti, zūd enerģija un motivācija aktīvi darboties. Ikdienas valodā mēs to mēdzam saukt par rudens depresiju, taču kas aiz tā slēpjas patiesībā? Viens no skaidrojumiem ir saistīts ar tumšā laika iestāšanos, jo saules gaisma aktivizē hipotalāmu – smadzeņu daļu, kas regulē un līdzsvaro miega un nomoda ciklus, hormonu darbību, noskaņojumu un pat apetīti. Protams, arī neveselīgs dzīvesveids, mazkustīgums un vitamīnu trūkums organismā var radīt mūsos pastiprinātu nogurumu un apātiju. Taču ļoti būtiski ķermeņa funkcionalitāti un pašsajūtu traumē tieši pastiprināts stresa līmenis un trauksmainība – tiek izjaukts līdzsvars organismā notiekošajos procesos. Diemžēl lielākā daļa no mums nemaz nezina, ka stresa cēlonis nr. 1 ir tieši dehidrācija – ūdens nepietiekamība organismā.

NEAIZVIETOJAMĀ ŪDENS ENERĢIJA
Nomāktības un depresijas viens no būtiskākajiem iemesliem ir dehidrētas smadzenes. Depresijas un dehidrācijas saistība tiek pamatota ar svarīgu aminoskābju vielmaiņu organismā. Ja ķermenis, tajā skaitā smadzenes, nav saņēmis vajadzīgo daudzumu tīra un kvalitatīva ūdens, tiek ietekmēta serotonīna (laimes hormons, kas ietekmē centrālo nervu sistēmu, tātad arī mūsu garastāvokli) veidošanās organismā, jo bremzējas neaizvietojamās aminoskābes – triptofāna (kas ir serotonīna pamats) – kustība smadzenēs. Nemitīgs aminoskābju trūkums organismā hroniskas dehidrācijas gadījumā tik tiešām var veicināt nomāktību, skumjas, apātiju, arī trauksmes izjūtu un nepamatotu aizkaitināmību.

Ūdens ir dzīvība – tīra un tieša enerģija. Lietojot ikdienā kvalitatīvu ūdeni, mēs nonākam uz labas un noturīgas veselības ceļa. 9 triljoni galvas smadzeņu šūnu visvairāk izmanto tieši tīra ūdens enerģiju, kas ir kā pamatprasība, lai šūnas savā starpā spētu sazināties. Ja sākam just slāpes, nepieciešamais ūdens no šūnām ir ticis izvadīts, kā dēļ enerģija vairs netiek ražota, cilvēka spēki (gan fiziskie, gan psihiskie) sāk izsīkt. Ņemot vērā, ka 85% smadzeņu audu sastāv no ūdens, dehidrācija var būt cēlonis daudzām veselības problēmām, tai skaitā arī garastāvokļa maiņām un psihiskajiem traucējumiem. Regulāra tīra un kvalitatīva ūdens dzeršana vajadzīgā daudzumā spēj palīdzēt ikvienam – gan profilaktiski, gan ārstējoši. Bieži depresijas ietekmē saasinās arī dažādas hroniskas slimības un sāpes. Pat ja indivīds ir fiziski vesels, var rasties diskomforts gremošanas orgānos, sāpes muskuļos un locītavās, kā arī viena no visbiežākajām problēmām – galvassāpes, kas patiesībā tiešā veidā var būt saistīts arī ar ūdens trūkumu organismā, jo netiek pievadīts pietiekams daudzums skābekļa galvas smadzeņu šūnām. Turklāt hronisks ūdens deficīts organismā var aktualizēt ne tikai galvassāpes, bet arī miega traucējumus, koncentrēšanās grūtības un nevajadzīgu sasprindzinājumu, kā rezultātā ķermenis negūst iespēju atpūsties un atjaunoties.

Regulāri piekopts veselīgs dzīvesveids, kurā ietilpst sportiskas aktivitātes, veselīga pārtika un, pats galvenais, svaiga un tīra ūdens dzeršana, ir pirmais ārstēšanās kurss, kas jāievēro, ja tevi pārņēmis slikts garastāvoklis, nomāktība un depresija – ja nepieciešams uzlabot pašsajūtu un garastāvokli, par medikamentiem aizdomājoties vienīgi brīdī, kad nekas cits tiešām vairs nespēj līdzēt. Fiziskās aktivitātes, kaut vai tikai 15 minūtes dienā, aktivizēs labsajūtas hormonus, tādējādi mazināsies trauksmainība un tiks atgūts dzīvesprieks. Tikai neaizmirsīsim par pareiziem ūdens dzeršanas paradumiem sportošanas laikā. Lasi rakstu - Kā dzert ŪDENI, lai padarītu sporta TRENIŅU efektīvāku?

MŪSU GUDRĀS SMADZENES
Reizēm mums šķiet, ka tādi dzērieni, kā kafija, melnā tēja, sulas u.c. dos vajadzīgo dopingu un samazinās apātiju, sliktu garastāvokli un nogurumu, taču tie ir maldi – tie tikai vēl vairāk dehidrēs organismu un pastiprinās iekšējo nemieru un trauksmi, tāpēc šo dzērienu lietošanu vēlams samazināt līdz minimumam, toties ikdienā uzņemtajam pamat-šķidrumam vajadzētu būt svaigam, tīram un kvalitatīvam ūdenim.

Ja nepiegādāsim organismam vajadzīgo ūdens daudzumu, tas to paņems no mūsu kauliem, muskuļiem, orgāniem, kā arī, protams, smadzenēm – šādā gadījumā nomāktums un slikts garastāvoklis ir garantēts. Smadzenes nav iespējams apmānīt, tās ir pietiekami inteliģentas un zina, ko vēlas un kas viņām ir nepieciešams. Dehidrēšanās gadījumā mēs kļūstam trauksmaināki arī tamdēļ, ka organisma šūnas to uztver kā draudus un izstrādā izdzīvošanas instinktu, kas veicina trauksmes rašanos. Tāpēc – lai panāktu balansu ķermeņa darbībā, katru dienu nepieciešams uzņemt pietiekamu daudzumu, tīra un kvalitatīva ūdens (Cik daudz ūdens nepieciešams tieši tev, lasi rakstā ŪDENS un tavas ādas SKAISTUMS – pastāv būtiskas SAISTĪBAS). Protams, regulāra ūdens dzeršana nebūs kā zāles psihisku traucējumu ārstēšanā, bet tas noteikti būs kā būtisks palīglīdzeklis, lai samazinātu drūmo garastāvokli rudens tumšajā periodā, nomierinātu mūsu nervu sistēmu un atjaunotu enerģiju gan smadzenēs, gan organismā kopumā.





Saistītie raksti

Vasaras DEPRESIJA – kas tā tāda?

Skaists IEDEGUMS - atkarīgs no ŪDENS dzeršanas paradumiem

10 ieteikumi kā NEĻAUTIES rudens depresijai

5 ieteikumi, lai arī ZIEMĀ izdzertu pietiekami daudz ŪDENS katru dienu

Bez ūdens nav dzīvības, bet ir liekais svars



Pastāsti draugiem: draugiem.lv twitter.com twitter.com

> Komentēt

Vika (viesis), 2014. gada 19. novembris, 11:43

Viedi vārdi: "Diemžēl lielākā daļa no mums nemaz nezina, ka stresa cēlonis nr. 1 ir tieši dehidrācija – ūdens nepietiekamība organismā."

Ziņot par nekorektu komentāru
LJMC (viesis), 2015. gada 3. marts, 17:27

Tādi ikdienā šķietami maznozīmīgi simptomi kā bezmiegs, nomākts garastāvoklis, pazeminātas darba spējas, trauksmes stāvoklis, svīšana, nogurums, roku drebēšana un raudulība var liecināt arī par nopietnākām saslimšanām un būtu jāpārbauda. Latvijas Jūras medicīnas centrā ir iespējams pārbaudīt stresa līdzsvaru pāris stundu laikā. Stresa līdzsvara pārbaudes programmā iekļauta: doplerogrāfija galvas un kakla asinsvadiem, ehokardiogramma, elektrokardiogramma, veloergometrija, pulsa viļņa ātruma mērīšana, oftalmologa konsultācija, vēdera dobuma orgānu ultrasonogrāfija, ginekologa vai urologa konsultācija un pilna asins aina. Vairāk par šo veselības pārbaudes programmu lasiet LJMC mājas lapā.

Ziņot par nekorektu komentāru



kontakti    |    reklāma    |    espati.lv    |    kļūsti par autoru    |    saistību atruna